حوزه ریاستروابط عمومی

رئیس اداره روابط عمومی : آقای مهندس سعید جهانتیغ



پست الکترونیک : s.jahantigh@cmu.ac.ir

تلفن : 31272078-054





بسمه تعالی

 

روابط عمومی = شناسایی ، شناساندن و حسن تفاهم

 

شرح‌ وظایف روابط عمومی

 وظیفه اصلی روابط عمومی ها  در هر دانشگاهی، فضاسازی مناسب برای پیشبرد اهداف دانشگاه می باشد. روابط عمومی رابط بین دانشگاه و دنیای بیرون، دنیای بیرون با دانشگاه و رابط رئیس دانشگاه با کارکنان است.

 

وظایف درونی ( سروکار  با  کارکنان و رئیس )

راز دارترین: کارکنان باید احساس کنند که یک حامی قوی به نام روابط عمومی که نزدیک ترین فرد با رئیس دانشگاه است وجود دارد.

درک کردن و همدلی با کارمند از راه های جلب اعتماد آنهاست. نصف ارتباطات شنیدن است. توان شنیدن و ظرفیت پذیری خود را از همکاران بیشتر کنیم. هر چقدر به مردم اعتماد کنیم به همان میزان جواب می گیریم. زمانی ما می توانیم از کسی انتقاد کنیم و او واکنش منفی نشان نمی دهد که به او ثابت کنیم که دوست او هستیم و این مسئله نیازمند زمان است. توقع دوستان از شما این است که پس از زحمات شما در کار حقوق و غیره انتظار کارهای فرهنگی را هم دارند.

 

وظایف بیرونی

یکی از وظایف روابط عمومی ارتباط گیری و برقراری ارتباط مؤثر است .

 

* مخاطبان عام ( مردم، دانشجویان )

 

* مخاطبان خاص

 

وظایف روابط عمومی

 1- اعتماد سازی 2- بستر سازی 3- برجسته سازی 4- فرهنگ سازی 5- تمدن سازی

 

بی اعتمادی مخاطب به ما باعث بعضی ناهنجاری ها می شود. بستر سازی یعنی زمینه ی لازم برای اجرای یک برنامه و یا انتشار یک خبر و مطالب را آنگونه که هست به نحوی منتقل می کنیم که در ذهن مخاطب اثرگذار باشد.

مهمترین‌ وظیفه‌ روابط عمومی‌، شناخت‌ افکار عمومی‌ و نفوذ در آن‌ برای‌ جلب‌ رضایت‌ افکارعمومی‌ نسبت‌ به‌ دانشگاه‌ است‌ که‌ هم‌ در درون‌ دانشگاه‌ و هم‌ در بیرون‌ از دانشگاه،‌ دنبال‌ می‌شود. بی‌تردید این‌ وظیفه‌ در قالب‌ مجموعه‌ای‌ از فعالیتهای‌ ارتباطی‌ صورت می‌گیرد که‌ می‌توان‌ آنها را تحت‌عناوین‌ ارتباطات‌، اقدامات فرهنگی‌، انتشارات‌، سنجش‌ افکار و پژوهش‌ و برنامه‌ریزی ‌دسته‌بندی‌ کرد.

 

 ارتباطات‌

ارتباطات در سازمان ابزاری است برای رسیدن به هدف مطلوب

* الگوی اطلاع رسانی : وظیفه اصلی روابط عمومی نشر اطلاعات است اما نه همه اما اطلاعاتی که به نفع سازمان است نه منفی ها . ما در این نوع نقش نمایشی داریم .

*  سیاستگذاری‌، برنامه‌ریزی‌ و کاربرد شیوه‌ها و برنامه‌های‌ مناسب‌ برای‌ انعکاس‌ اهداف‌، سیاستها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و مواضع‌ دانشگاه‌ به‌ مخاطبان‌، رسانه‌ها و جامعه‌.

 

* گردآوری‌، جمع‌بندی‌ و تحلیل‌ نظرها و دیدگاههای‌ مردم‌، نخبگان‌ و رسانه‌ها در زمینه‌ فعالیتهای ‌دانشگاه‌ و ارائه‌ آن‌ به‌ حوزه های مربوطه‌.

 

* تلاش‌ برای‌ تقویت‌ هرچه‌ بیشتر روحیه‌ تفاهم‌ بین اعضای هیات علمی، دانشجویان،‌ کارکنان‌ و مدیران و زمینه‌سازی‌برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ بین‌ آنان‌.

 

 

اعلان‌ مواضع‌ دانشگاه‌

          شرکت‌ در جلسه‌های‌ مهم‌ دانشگاه‌ به‌ منظور آگاهی‌ از سیاستها، خط مشی‌ها، برنامه‌ها و روند فعالیتها و نیز آگاهی‌ از نتایج‌ سایر نشستها و گردهمایی‌ها و جلسه‌ها.

         تدوین‌ تقویم‌ جامع‌ ارتباطات‌ دانشگاهی‌ در قالب‌ ملاقاتها و بازدیدهای‌ مسؤولان‌ دانشگاه‌ با شخصیتهای‌ حقیقی‌ و حقوقی‌، اعضای هیات علمی، کارکنان‌، دانشجویان و اقشار مختلف‌ مردم‌ با هدف‌ تداوم‌ و گسترش‌ اصولی‌ وتلطیف‌ روابط.

         تدارک‌ تمهیدات‌ و اقدامات‌ لازم‌ برای‌ راهنمایی‌ ارباب‌ رجوع‌ و تسهیل‌ دسترسی‌ به‌ مسؤولان‌دانشگاه‌.

         برنامه‌ریزی‌ و اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌ درباره‌ عملکرد دانشگاه‌ با‌ انگیزه‌ تنویر افکار عمومی‌.

         تدوین‌ برنامه‌ سالانه‌ مصاحبه‌های‌ مسؤولان‌ دانشگاه‌ با مطبوعات‌، متناسب‌ با اولویتهای‌ دانشگاهی‌ ونیازهای‌ افکار عمومی‌.

         تهیه‌ و تنظیم‌ اطلاعات‌ پایه‌ای‌ از دانشگاه‌ برای‌ ارائه‌ به‌ مراجعان‌ و میهمانان‌ دانشگاه‌ به‌ زبانهای‌ مختلف‌.

         ایجاد ارتباط مناسب‌ با مطبوعات‌، رادیو، تلویزیون‌ و خبرگزاری‌ها و بهره‌برداری‌ بهینه‌ از آنها برای‌اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌.

 

 اقدامات فرهنگی‌

 1-  مشارکت‌ در برگزاری‌ سمینارها و گردهمایی‌ تخصصی‌ و عمومی‌ دانشگاه‌.

 

2- پوشش‌ تبلیغی‌ ساختمانها و فضاهای‌ عمومی‌ دانشگاه‌ در گرامیداشت‌ ایام‌ و مناسبتهای‌ ویژه‌.

 

3- تدوین‌ و اجرای‌ طرح‌ جامع‌ تبلیغات‌ برای‌ فضاسازی‌ فرهنگی‌ - تبلیغی‌ در ساختمانها و محوطه‌ها.

 

4- طراحی‌ و تولید هدایای‌ تبلیغاتی‌ برای‌ اهدا به‌ مخاطبان‌ (متناسب‌ با سلایق‌ و علایق‌ قشرها).

 

5- تهیه‌، تدوین‌ و اجرای‌ تقویم‌ مراسم‌ داخل‌ دانشگاه‌.

 

6- تولید و سفارش‌ ساخت‌ برنامه های‌ تلویزیونی‌ و فیلم‌های‌ مورد نیاز برای‌ تبلیغ‌ عملکرد و مستندسازی‌دانشگاه‌.

 

 انتشارات‌

 *  تدوین،طراحی و چاپ‌ کتاب‌، بروشور جزوه‌ و  تهیه‌ مواد انتشاراتی‌ به‌ منظور معرفی‌ دانشگاه‌.

 

*  گردآوری‌ و نشر اطلاعات‌ و اخبار و گزارشهای‌ مربوط به‌ سیاستها، فعالیتها، طرحها و برنامه‌ها باشیوه‌ها و قالبهای‌ مؤثر و مناسب‌.

 

*  تدوین‌ و انتشار خلاصه‌ عملکرد سالانه‌ دانشگاه‌ برای‌ ارائه‌ به‌ افکار عمومی‌.

 

*  انتشار نشریه‌ داخلی‌ و برون‌ دانشگاهی‌ دانشگاه‌.

 

سنجش‌ افکار

 دو کار مهم را روابط عمومی در افکارسنجی دنبال می کند :

 

1-    سنجش افکار ارباب رجوع از طریق نمونه گیری و نظرسنجی

2-    بررسی و تجزیه و تحلیل محتوای وسایل ( رسانه ها، فیلم ها، رادیو و تلویزیون، خبرگزاری ها و سایت های خبری )

 

پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌

 - تهیه‌ گزارشهای‌ عملکرد دوره‌ای‌ از فعالیتهای‌ روابط عمومی‌.

 

- نوآوری‌، خلاقیت‌ و طراحی‌ فعالیتهای‌ جدید در قلمرو وظایف‌ روابط عمومی‌.

 

- نظارت‌ و ارزیابی‌ فعالیتها و اعمال‌ نتایج‌ حاصل‌ در برنامه‌ها و فعالیتهای‌ آتی‌.

 

- طراحی‌ و برنامه‌ریزی‌ برای‌ ارتقاء کلیه‌ اموری‌ که‌ به‌ رشد کمی‌ و کیفی‌ ارتباط و همدلی‌ بین‌ دانشگاه‌ و مردم‌ و دستگاهها و مدیران‌ و کارکنان‌ با یکدیگر  بیانجامد.

 

شرح وظایف مدیر روابط عمومی دانشگاه

 

        انجام اقدامات لازم جهت شرکت اعضای هیات علمی دانشگاه در کنگره ها، کنفرانس ها و سمینارهای داخلی و خارجی با همکاری واحدهای ذیربط .

        تهیه و تنظیم و اجرای طرح ها و برنامه های تبلیغاتی و انتشاراتی .

        مطالعه کلیه جراید و روزنامه ها و استخراج مطالب دانشگاهی برای ارسال به واحدهای مربوط .

        برنامه ریزی و اداره امور کنفرانس ها و سمینارها .

        انتشار اخبار و اطلاعات داخلی دانشگاه جهت اطلاع کارکنان .

        اجرای کلیه امور مطبوعاتی و سمعی و بصری دانشگاه .

        تهیه برنامه های لازم جهت مراسم اعیاد و جشن ها و امور تشریفاتی که از طریق دانشگاه برگزار می شود و پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز آن به مسئولین ذیربط .

        همکاری در به روز نمودن اطلاعات در سایت اینترنتی دانشگاه .

        جمع آوری اطلاعات و اطلاع رسانی اخبار علمی، پژوهشی، ورزشی و رفاهی دانشگاه به مردم و نیز آشنایی عموم به چگونگی و نحوه عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه از طریق انتشار نشریه دانشگاهی و خبرنامه های دوره ای و رسانه های گروهی .

        عکسبرداری و تهیه فیلم از مراسم تشریفاتی، سمینارها، مصاحبه ها و ... داخل و خارج از کشور با همکاری واحدهای ذیربط .

        انجام فعالیت در خصوص جذب کمک های مالی و ... قطب های مختلف اقتصادی کشور .

        بررسی مطالب، جراید و اخبار پیرامون فعالیت های دانشگاه و تهیه پاسخ های لازم .

        انجام سایر امور محوله از طرف ریاست دانشگاه

 

شرح وظایف معاون روابط عمومی

 

1-  برنامه ریزی و هماهنگی برنامه های مصاحبه مسئولان دانشگاه با رسانه های گروهی متناسب با اولویتهای دانشگاه

2-  ارتباط و ایجاد هماهنگی با رسانه های ارتباط جمعی به منظور شرکت در جلسات، ارسال جوابیه، اصلاحیه و تکذیبیه به مطالب مطروحه در رسانه های جمعی

3-  پیگیری امور آموزش کارکنان روابط عمومی دانشگاه

4-  تهیه  و تنظیم نشریه های روابط عمومی دانشگاه (چاپی والکترونیکی)

5-  نظارت بر مراسم دانشگاه

6-  انجام سایر ماموریتهای محوله بر طبق دستور مقام مافوق

شرح وظایف کارشناس روابط عمومی

 

1-  تهیه فیلم و عکس از مراسم ها (درون و برون سازمانی)

2- تهیه محتوای اطلاعاتی جهت بانکهای اطلاعاتی در زمینه موجودی کتابها، نشریات و ایجاد آرشیو سمعی و بصری

3-  همکاری در زمینه برگزاری مراسمات و همایش های برگزار شده در تالار وحدت دانشگاه

4-  انجام امور مربوط به تایپ، تکثیر و بایگانی روابط عمومی

6- انجام امور اتوماسیون اداری مربوط به حوزه روابط عمومی

7- تهیه و تنظیم اطلاعیه های تقویم دیجیتال دانشگاه

8-  انجام سایر ماموریتهای محوله بر طبق دستور مقام مافوق

 

شرح وظایف مسوول مرکز اطلاع رسانی

 

1-  تهیه، تنظیم و ارسال اخبار، گزارش های مکتوب و مصوب دانشگاه

2-  برقراری ارتباط مستمر با رسانه های گروهی و خبرگزاری ها به منظور انعکاس تشریح فعالیتها و برنامه ها و اقدامات سازمان

3-  سازماندهی مراسمات دانشگاه (سخنرانیها، همایش ها و فعالیتهای مذهبی و ملی در تالار دانشگاه)

4-  درج اخبار متنی و تصویری به صورت روزانه در سایت دانشگاه

5-  هماهنگی برای انجام مصاحبه های مختلف( درون و برون دانشگاهی)

6-  انجام سایر ماموریتهای محوله بر طبق دستور مقام مافوق

 

شرح وظایف متصدی امور دفتری و اداری

 

1-  انجام امور مالی از قبیل دریافت، توزیع تنخواه گردان

2-  پیگیری صورت هزینه‌های ارسالی و ارائه گزارش های مربوطه

3-  انجام امور دبیرخانه‌ای از قبیل: شماره‌گذاری، ثبت و پیگیری مکاتبات و مراسلات

4-  الصاق انواع آگهی ها و تراکتها و بنرهای مورد نیاز در مکانهای در نظر گرفته شده

5-  همکاری در زمینه برگزاری مراسمات و همایش های برگزار شده در تالار دانشگاه

6-  انجام سایر ماموریتهای محوله بر طبق دستور مقام مافوق

 

سعید جهانتیغ              سمت: رییس اداره روابط عمومی

کارشناسی ارشد آمایش سرزمین گرایش مدیریت شهری و عضو هیات علمی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

تلفن همراه:  09155456080

 




 

             سمت: کارشناس روابط عمومی         


 

مهدی سامی                  سمت: مسئول مرکز اطلاع رسانی دانشگاه

لیسانس فناوری اطلاعات

 

محمدرضاسارانی              سمت: متصدی امور دفتری و اداری                        

 

رحیم بخش رییسی           سمت:  خدمات عمومی                  

 

 

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، بلوار دانشگاه، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، حوزه ریاست، روابط عمومی

کدپستی: 56499- 99717

تلفن: 9- 31272078- 054

نمابر: 35321023- 054

پایگاه اینترنتی: www.cmu.ac.ir

پست الکترونیکی:  info@cmu.ac.ir

سیستم ارسال و دریافت پیام کوتاه دانشگاه: 100000001355