حوزه معاونت پژوهشی و فناوریمدیر امور فناوری

مدیر امور فناوری : مهندس مصطفی لک زائی

AWT IMAGE

پست الکترونیک : lakzaei@cmu.ac.ir

تلفن : 31272040 - 054 - داخلی 2040

گزارش بازدید ریاست محترم دانشگاه از مرکز فناوری اطلاعات


مرکز فناوری اطلاعات

AWT IMAGE

مرکز فناوری اطلاعات در اواخر سال 1391 تجهیز و افتتاح گردید. این بخش شامل کارشناسان فناوری اطلاعات، گروه فناوری و اداره انفورماتیک و امور رایانه ای می باشد که ماموریت اصلی آن فراهم کردن زیر ساخت‌ها و بسترهای لازم با همکاری سایر بخش های مالی، فنی و طرح و توسعه دانشگاه، مدیریت سرمایه‌ها در فناوری اطلاعات و ارائه خدمات رایانه‌ای به کاربران می باشد.

اداره انفورماتیک و امور رایانه ای 

رییس اداره انفورماتیک و امور رایانه ای : آقای آرش قهرمان

پست الکترونیک : ghahreman@cmu.ac.ir

کامپیوتر نقشی اساسی در تمام زمینه های مختلف و علوم گوناگون دارد. بنابراین تجهیز دانشگاه به مجموعه ای مناسب و کارا از کامپیوترها که برطرف کننده نیاز دانشجویان باشد همواره یکی از دغدغه های اصلی دانشگاه بوده است.
هم اکنون دانشگاه دارای دو سایت کامپیوتری مجزای کارشناسی (طبقه همکف) و تحصیلات تکمیلی (طبقه فوقانی) می باشد که هر کدام از سایت ها تعداد ظرفیت بالقوه 96 دستگاه رایانه دارد و هر کدام از کارگاه های کامپیوتر (3 کلاس) هر کدام ظرفیت بالقوه 40 کامپیوتر را دارد. سیستم wifi نیز در سایت ها نصب می باشد و دانشجویان می توانند به صورت Wireless از طریق لپ تاپ به شبکه متصل گردند. دانشگاه مجهز به تعداد مناسبی کامپیوتر با کیفیت می باشد که در دوقسمت سایت و کافی نت مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر آن تعدادی دستگاه پرینتر و سایر لوازم مورد نیاز نیز جهت استفاده دانشجویان و اساتید مهیا شده است.

خدمات اینترنت و IT :
دانشگاه مجهز به شبکه lan داخلی متشکل از سوییچهای سیسکو و فیبر نوری می باشد و تمام ساختمانهای اصلی از طریق فیبر نوری به سرور مرکزی متصل می باشند. کوی اساتید، خوابگاههای داخل دانشگاه و ساختمان اداری دارای شبکه اینترنت پر سرعت می باشد. اینترنت دانشگاه از مرکز تلفن بعثت چابهار از طریق فیبر نوری تأمین می گردد و دارای پهنای باند 40Mbps + 40Mps می باشد. تمامی سرورها در دانشگاه واقع هستند. دبیرستان دانشگاه، مسجد، ورزشگاه و بعضی از منازل اساتید در سطح شهر از طریق wifi outdoor به شبکه دانشگاه متصل هستند. جدیدترین نسخه نرم افزارهای رایانه ای بر روی ftp برای استفاده اساتید، کارمندان و دانشجویان قرار داده شده است.
تجهیز ساختمان جدید IT
 از برنامه های توسعه فناوری دانشگاه تجهیز ساختمان جدید IT
به تمامی امکانات می باشد. مرکز ظرفیت نصب تجهیزات بیش از 400 نود را دارد. لیکن در حال حاضر حدود یک چهارم این ظرفیت تامین امکانات شده است.

وب سایت دانشگاه
هم اکنون تلاش کارشناسان این واحد بر این است که بستر مناسبی را برای تبادل اطلاعات کاربران درون دانشگاهی و برون دانشگاهی فراهم نمایند اما لازم به ذکر است که این نتیجه وقتی بطور کامل حاصل خواهد شد که سایر بخش های دانشگاهی نیز در فرآیند اطلاع رسانی و به روز رسانی سایت مشارکت نمایند و با انتقادات و پیشنهادات خود بازخورد مناسبی را به این واحد ارائه دهند.

AWT IMAGE

-

راهنمای مراجعات مرکز فناوری اطلاعات

AWT IMAGE

- جهت انجام امور دفتر IT، گردش مکاتبات اداری، ویدئو کنفرانس، کارگاه کامپیوتر، کلاس های وبینار و کارورزی به "کارشناس مدیریت امور فناوری" (داخلی 2040) مراجعه گردد.

- جهت انجام امور وب سایت جدید / سامانه های ارتباطی به "کارشناس گروه امور فناوری" (داخلی 2041) مراجعه شود.

-جهت انجام امور مربوط به سایت های دانشجویی و سامانه های کاربردی به "کارشناس نرم افزار" (داخلی 2038) مراجعه گردد.

تذکر: لطفا امور تسویه حساب دانشجویی و مشکلات مربوط به اکانت خود را بصورت آنلاین (از طریق دستورالعمل نصب شده در بورد مرکز) درخواست نمایید.

-جهت انجام امور سخت افزار و مرکز تعمیرات و تجهیزات به "کارشناس سخت افزار" (داخلی 2117) مراجعه گردد.

جهت انجام امور شبکه (تجهیزات اکتیو شامل سوئیچ، روتر و اتاق سرور) به "کارشناس شبکه - اکتیو" (داخلی 2160) مراجعه گردد.

جهت انجام امور شبکه (تجهیزات پسیو شامل فیبر نوری، کابل) و فعالیت های میدانی / رادیو و بی سیم به "کارشناس شبکه - پسیو" (داخلی 2160) مراجعه شود.

جهت امور مرتبط با پروژه های خرد مرکز و راه اندازی سامانه های جدید به "رئیس اداره انفورماتیک و امور رایانه ای" (داخلی 2039) مراجعه گردد.

جهت امور مرتبط با پروژه های کلان مرکز، طرح جامع شبکه دانشگاه و ایده های مرتبط با حوزه فناوری به "مدیر مرکز فناوری اطلاعات" (داخلی 2040) مراجعه گردد.


ساعات کاری اداری مرکز (شنبه تا چهارشنبه): 7 صبح الی 14:30 / ساعات کاری شیفت بعد از ظهر (شنبه تا چهارشنبه): 12 الی 19:30

ساعات کاری شیفت پنج شنبه: 7 الی 14:30 (سایت های دانشجویی در روز پنج شنبه راس ساعت 13 بسته خواهد شد)

امور اصلی مرکز فقط در ساعات اداری (یا در اولین ساعت اداری بعد از شیفت) صورت می پذیرد و اساسا ساعات شیفت بدین منظور برنامه ریزی نشده است.

پوشش وای فای (WiFi Access) در محدوده اطراف ساختمان مرکز فناوری اطلاعات و سایر ساختمان ها توسط ابر بی سیم قابل استفاده است.

برنامه شیفت کارشناسان مرکز: (نیمسال اول سال 96-97) شنبه: مهندس علوی / یکشنبه: مهندس ارجمند / دوشنبه: مهندس حسین پور / سه شنبه: مهندس نوری زاده / چهارشنبه: مهندس کریمی و مهندس رکانی / پنج شنبه: آقای رئیسی

ارباب رجوع محترم و گروه های آموزشی دقت فرمایند مرکز هیچگونه شیفت جهت ارائه خدمات در بعد از ظهر پنج شنبه و روز جمعه ندارد. لذا خواهشمندیم جهت رعایت همکاران ما در مرکز، امور خود را حتی الامکان در ساعات اداری انجام دهید.


حجم اینترنت ماهیانه دانشجویان کارشناسی  8 گیگابایت، کارشناسی ارشد 16 گیگابایت، دکترا 32 گیگابایت، کارمندان 8 گیگابایت و اساتید (حجم نامحدود - بر اساس مصرف منصفانه) می باشد. حجم مصرفی در ابتدای هر ماه ریست می گردد و به دوره بعد منتقل نمی شود. سرعت اتصال شبکه اینترنت در ساعات پر ترافیک ( 1 الی 4 مگابیت بر ثانیه بصورت اشتراکی)، در ساعات کم ترافیک (8 مگابیت بر ثانیه) خواهد بود. (سرعت 8 مگابیت بر ثانیه به معنای سرعت دانلود 1 مگابایت بر ثانیه است). تنظیمات سرعت توسط سرور مربوطه بطور اتومات بر اساس ترافیک موجود در شبکه عمل خواهد کرد. این سرعت برای شبکه داخلی بیش از 54 مگابیت بر ثانیه می باشد. سرعت اتصال اینترانت ملی بیش از 8 مگابیت بر ثانیه می باشد.

تذکر: امکان افزایش یا کاهش حجم / سرعت اینترنت بدون اعلام قبلی بر اساس شرایط و امکانات دانشگاه وجود دارد.

تذکر مهم: هنگام استفاده از نرم افزارهای موجود در ftp دانشگاه از اکانت خود خارج شوید تا حجم مصرفی آن در اکانت شما منظور نگردد.

طبق مصوبه "شورای انفورماتیک دانشگاه"، استفاده از اینترنت توسط کارمندان، منوط به موافقت مدیر واحد مربوطه می باشد.


پیشنهاد ما استفاده از لپ تاپ شخصی دانشجویی توسط شما می باشد، لیکن تعداد محدودی سیستم در مرکز جهت استفاده دانشجویان وجود دارد.


محل استقرار کار دانشجویی ها:

- سایت کارشناسی برادران: مرکز فناوری اطلاعات، طبقه همکف، اتاق مدیر سایت

- سایت تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا): مرکز فناوری اطلاعات، طبقه دوم، اتاق مدیر سایت

- سایت خواهران (کلیه مقاطع): مرکز فناوری اطلاعات، طبقه دوم، اتاق مدیر سایت / بخش خواهران


محل کلاس های ویدئو کنفرانس و کارگاه کامپیوتر:

 این کلاس ها در طبقه همکف مرکز بوده و برای واحدهای ترمی فقط از روی سیستم گلستان قابل رزرو بوده و برای سایر موارد از طریق درخواست نامه رسمی به دفتر مدیر مرکز امکان پذیر است. / امکان ویدئو کنفرانس فقط برای ارتباط هایی که در دو طرف لینک، دستگاه ویدئوکنفرانس باشد (مانند دفتر تهران و مرکز IT دانشگاه های دیگر) فراهم است.

ظرفیت هر کلاس: 20 نفر

کلاس CCNA/ وبینار (سمینار آنلاین):

این کلاس متعلق به لابراتوار شبکه و کلاس های فوق تخصصی مرکز مربوط به کارشناسان خود مرکز می باشد. برای کلاس ها، جلسات دفاعیه و کلاس های ارتباط راه دور (Skype)، اساتید خارج از کشور، ارتباط از طریق وب کم و لپ تاپ با مسئول دفتر IT یا در صورت رزرو ترمی از طریق سیستم گلستان عمل نمایید.

ظرفیت هر کلاس: 20 نفر


تذکر مهم: هیچگونه کلاس ترمی مربوط به دانشجویان دکترا در مرکز برگزار نخواهد شد. جهت کلاس یا اتاق دانشجویان به گروه آموزشی خود مراجعه فرمایید.


اکسس پوینت های مجاز قابل استفاده در شبکه دانشگاه: تجهیزاتی با کاربری صرفاً اکسس پوینت و فاقد هیچ گونه کاربری دیگر مانند  ( کاربری مودم -ADSL- , ....) , و حتی الامکان از برندهای شناخته شده پیشنهاد میگردد. (به عبارت دیگر به پورت های پشت دستگاه اکسس پوینت نگاه کنید، باید فقط دارای پورت ورودی WAN - معمولا به رنگ زرد و چند پورت خروجی LAN و یک ورودی برق باشد)

 نمونه های پیشنهادی : هر نوع دیوایس اکسس پوینت Access Point (AP) با برند Cisco و Linksys و  D-Link مجاز است...

نکته مهم : لطفا قبل از استفاده در شبکه دانشگاه ، نسبت به تایید مرکز فناوری اطلاعات اقدام گردد . (داخلی 2160) - عدم تایید یا تنظیمات نامتناسب با شبکه ممکن است موجب بلوکه شدن دستگاه در شبکه گردد. برای بهترین پوشش دهی آنتن بی سیم و برد مناسب، دستگاه را در مرکز خانه و در ارتفاع مناسب قرار دهید.


هر گونه انتقاد یا پیشنهادی را از طریق وب سایت دانشگاه یا دفتر IT به اطلاع ما برسانید.